"تاریخ تدوین الحدیث و اثره علی المدارس الفقهیه"

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده محمد شیخان
  • استاد راهنما علی معموری علی موسوی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1384
چکیده

تعتبر السنّه النبویّه البیان الکامل للقرآن الکریم، والمصدر الثانی من مصادر التشریع الإسلامی لکن مع کلّ هذا ظهر إختلاف کبیر بین المسلمین حول تاریخ تدوین الحدیث، وهل أنّ التدوین قد بدأ فی عهد الرسول أو بعد وفاته؟ وظهرت أیضاً تحریفات فی السنّه النبویّه من وضع وجعل وبدع وغیرها لأسباب سیاسیّه أو دینیه... وأثر ذلک فی ظهور المدارس الفقهیّه، وقد حاولت فی هذا البحث تسلیط الأضواء علی ذلک من خلال تقسیمه إلی فصول ومقدّمه وخاتمه. أمّا الفصل الأول فیشمل علی النشاط الثقافی قبل ظهور الإسلام وبعد البعثه النبویّه الشریف أمّا الفصل الثانی فیشمل علی تعریف لمصطلح الحدیث لغهً وإصطلاحاً، والفرق بین الحدیث والسنّه، وحجیّه الحدیث والسنّه. ... أمّا الفصل الثالث فیبحث فی المراحل التی مرّ بها تدوین الحدیث النبوی، أی التدوین فی عهد الرسول الأعظم، والتدوین فی عهد الخلفاء، وأسباب المنع من التدوین. ... أمّا الفصل الرابع فیبحث آثار المنع، وأهمّها: اختفاء جمله کبیره من الحدیث، وکثره الوضع، واختلاف الحدیث، والتشکیک فیه، واتّهام الدین الإسلامی بالتخلّف، وإبعاد المسلمین عن أهل البیت(علیه السلام). ... أمّا الفصل الخامس فیشمل المدارس الفقهیّه المشهوره؛ مثل مدرسه الخلافه، ومدرسه الإمامه، وخصائص کلّ منهما، واعتماد بعضها علی آلیّات غیر مشروعه کالقیاس و والإستحسان و... ... أمّا الفصل الأخیر فیشمل علی الخاتمه والنتیجه النهائیّه فی هذا الفصل، وما توصّلنا إلیه من أنّ السبب وراء المنع من التدوین والتحدیث لیس لطمس فضائل أهل البیت(علیه السلام) فقط، بل وإبعاد الأمّه عن أهل البیت فقهیّاً وسیاسیّاً، وفتح باب الإجتهاد مطلقاً فیما ورد فیه النصّ وفیما لا نصّ فیه، واتّخاذ إجتهاد الصحابی أو سیره الشیخین کأصل ثالث فی التشریع وعدّه قسیماً لکتاب اللَّه وسنّه نبیّه، وقد تبیّن بأجلی صوره یوم الشوری، وفی ذلک نری توسّع آراء عثمان ومعاویه ومن بعدهما حتّی أنّ المسلمین ضاقوا ذرعاً بإحداثات عثمان، ولمّا أحسّ ببوادر الثوره سخّر سعید بن زید بن نفیل لوضع حدیث العشره المبشّره بالجنّه، ولهذا حاولوا إبعاد الأمّه عن المدوّنین والمدوّنات، وعلی رأسهم أهل البیت(علیه السلام) ومدوّناتهم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

آسیب‌شناسی الجامع فی تاریخ الأدب العربی الحدیث

بررسی احوال و زندگی ادبا، ثبت وقایع، گردآوری، شرح و نقد آثار ادبی از همان آغاز گام­هایی بود در راستای تاریخ­نگاری ادبی. این حرکت در طی تاریخ، حالتی تکاملی به خود پذیرفت؛ چنان­که از شکل زندگی­نامه­ای گذشته به شیوه­ علمی تاریخ ادبیات امروزی، تحول یافته است. در این بین، زبان عربی که میراث­دار ادبیاتی است مترقی، همواره بر ستیغ افتخار تکیه داده از دیرباز تا کنون، تاریخ­نگارانی زبده را به خود دیده اس...

متن کامل

عرض الحدیث علی القرآن

چکیده : این پژوهش به بحث درباره ضوابط و قواعد عرضه حدیث بر قرآن کریم، جهت فهم میزان اعتبار حدیث از حیث سند و دلالت پرداخته و فواید رجالی و درایه ای عرضه روایات بر قرآن را بیان می کند. نوشتار حاضر در چهار فصل تدوین شده است. نویسنده در فصل اول کلیات تحقیق، مانند مفهوم لغوی و اصطلاحی حدیث، قرآن، سنّت، وضع، عرضه، حدیث، خبر و اثر را ارائه و در فصل دوم مباحث اساسی مربوط به عَرضه حدیث بر قرآن را مطرح می...

15 صفحه اول

دراسه تطور حرکه تدوین و نشر الحدیث فی العصر الصفوی

بعد جمود دام عده قرون فـی مجال النشاطات الخاصه بالاحادیث اصبحت الارضیه خصبه لذلک فـی فتره حکم الصفویین وقد شهد العالمُ الشیعیُ قیامَ عده تیارات عظیمه تصب اهتمامها لصالح الاحادیث والروایات حیث یمکن مقارنه هذه الفتره من الزمان مع فتره ذوی الکتب الاربعه فـی الادوار التاریخیه الماضیه.لقد بذل علماءُ الشیعه فـی هذه الفتره جهوداً محمودهً فـی مجال کتابه وتألیف شروح علی النصوص القدیمه المرویه وتدوین آثار الرو...

متن کامل

اسطوره و تاریخ در اندیشه‌ی علی شریعتی

این مقاله در صدد پاسخگویی به این سؤال است که چرا شریعتی برای اسطوره اهمیتی بیشتر از تاریخ قائل شده است؟ و با طرح این پرسش، ضمن بررسی مفهوم و معنای اسطوره و تعاریف متفاوتی که از آن شده است، اسطوره را در چارچوب نظریات مثبت‌نگرانه ارنست کاسیرر که اسطوره را شکل معینی از تجربه و شیوه‌ی خاصی از عینیت بخشیدن به جهان دانسته، در اندیشه‌ی شریعتی بررسی و دنبال کرده است. نتیجه این که شریعتی با آگاهی از وجو...

متن کامل

زمان‌پریشی در تدوین تاریخ فلسفه

زمان‌پریشی (آناکرونیسم) در روایت تاریخی یعنی دستکاری در ترتیب اجزای داستان، و پس‌وپیش‌کردن آن. سؤال محوری این مقاله آن است که آیا احتراز از زمان‌پریشی در روایت تاریخ فلسفه مطلوب یا حتی ممکن است؟ برخی روش‌شناسان تاریخ‌نگاری مانند کوئنتین اسکینر و همچنین فیلسوفانی مانند مرتضی مطهری زمان‌پریشی را خطا انگاشته‌اند. مبنای نظری این نگرش در قالب «اصل دسترس‌پذیری» صورتبندی شده که بکارگیری هرگونه منابع م...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023